annagaatnaararusha.reismee.nl

'Cause this is Africa!

Habari mzungi! (Hallo blanken!)

Mijn eerste blog vanuit hartje Afrika, en ik kan niet eens de woorden vinden om alle nieuwe ervaringen en indrukken te beschrijven. Ik overdrijf niet als ik zeg dat het voelt alsof ik hier al een maand ben, in plaats van vijf dagen. Hoe dan ook: dit was de eerste week van mijn Afrikaanse avontuur!

Waar ben ik?

Mijn eerste stap buiten het vliegtuig was pas het moment dit ik besefte: “Het gaat nu echt beginnen.” Mijn eerste aanrakingen met Tanzania waren nieuwe geuren, ander weer en een ontzagwekkend mooie sterrenhemel. Dat het donker was, maakt het allemaal nog vreemder. Na een uurtje rijden sloeg de chauffeur af van de snelweg en reden we over een hobbelig paadje naar het huis van mama McKrine, mijn nieuwe thuis voor de komende maanden. Binnen wachtten mijn nieuwe huisgenootjes Peppe, Eline, Lilly en Annette mij op. De eerste drie zaten hier al een tijdje (Peppe en Eline vertrekken zelfs volgende week al…), Annette was een dagje eerder aangekomen. Dit hoorde ik overigens de volgende dag pas: ik was op van de vlucht, de nieuwe indrukken en de zenuwen. Ik heb een tijdje getwijfeld of ik het volgende stukje zou schrijven, maar besloot toen dat dit ook bij vrijwilligerswerk hoorde. De eerste nacht vond ik heel moeilijk. Alles was vreemd, anders en vooral: niet zoals thuis. Het enige wat ik kon denken was: “Ik wil naar huis.”

Getting around in Arusha

Mijn eerste echte dag werd ik rondgeleid in Arusha en leerde ik de meest belangrijke ins en outs: waar ik moest pinnen, hoe ik gebruik moest maken van het plaatselijk openbaar vervoer -de dala dala - waar ik westers eten kon kopen, en zelfs hoe ik mijn nieuwe Tanzaniaanse simkaart moest gebruiken. Arusha is een van de grotere steden van Tanzania, en een met de meeste toeristen. Op de grote wegen is het een gevecht om ruimte tussen taxi’s, dala dala’s, bussen, auto’s, fietsen en piki piki’s (motortjes). Op straat wordt van alles verkocht: geroosterde pinda’s en bananen, fruit, schoenen, en ga zo maar door. De plaatselijke bevolking is ontzettend vriendelijk en behulpzaam. Van alle kanten word je begroet met “habari” en “mambo” en iedereen is in voor praatje en maar al te bereid je ergens heen te brengen als je de weg niet weet. Dat maakt dat ik soms minder op mijn hoede ben dan ik zou moeten zijn, maar aan de andere kant heb ik de meest interessante mensen ontmoet. Taking risks: if you win, you’ll be happy; if you lose, you’ll be wise”

Discovering Arusha

Omdat mijn project nog niet was begonnen, heb ik de eerste dagen de tijd gehad om de stad te verkennen. Het verschil met Nederland is er een van dag en nacht. Alles in Tanzania draait om hakuna matata , rustig aan doen en dingen nemen zoals ze komen. Woensdag wilde ik naar het zwembad: in plaats daarvan was ik uren bezig met het zoeken naar een ATM waar geld in zat, liet mijn telefoon het afweten en moest ik eenmaal thuis terug omdat mijn telefoonabonnement niet werkte. En het gekke was: in plaats van dat ik me ontmoedigd voelde, voelde ik me er meer een inwoner door, en minder een toerist: “African life, baby.”

Maar er waren ook bijzondere momenten, waarop ik met een brede lach mijn ogen uit zat te kijken. Annette en ik gingen op bezoek bij HIMS, de organisatie van Mama die zich inzet voor hiv/aids awareness en gender mainstreaming, en tegen female mutilation. Een organisatie met een indrukwekkend verhaal, waarvan de medewerkers je aansteken met hun hoop en enthousiasme. Twee avonden ben ik met de meiden uit het huis, die ontzettend aardig zijn en alles graag laten zien, ‘uit’ geweest, naar een karaokebar en een openlucht club. En vandaag – zaterdag – heb ik heerlijk gerelaxed aan het zwembad – ook dat kan hier! – en mezelf met behulp van armbanden en slippers wat Afrikaanser aangekleed.

Al met al voel ik me hier steeds meer op m’n plek. Wat me eerst tegen stond aan de Afrikaanse cultuur – Afrikaanse tijd, geen afspraken kunnen maken – stel ik nu zelfs bijna op prijs. Volgende week begin ik op mijn project, waar ik groep 7 van de basisschool ga lesgeven, dus ik ben benieuwd.

Kwa heri!

Anna


PS Als je inzoomt op het kaartje, kun je mijn precieze locatie zien!

De nationale taal in Tanzania is Swahili. Hierbij de belangrijkste woorden van de afgelopen week:

Mzungi (mv: mzungu) – blanke (letterlijk: vreemdeling)

Habari! – Goedendag! Gebruik je bij het aanspreken van onbekenden en oudere personen. Het bijbehorende antwoord is

Nzuri – Het gaat goed

Mambo/Jambo – Hallo! Gebruik je bij het aanspreken van bekenden of jongere mensen. Hierop antwoord je

Poa! – Het gaat goed

Dala Dala – Openbaar vervoer. Het zijn minibusjes die zo vol mogelijk worden geladen en waarmee je voor 400 shilling (ongeveer 20 cent) naar de belangrijkste plekken kunt rijden.

Piki Piki/Boda Boda – Kleine motortjes die je vanaf 1500 shilling (75 cent) overal naartoe brengen. Hoewel het niet de meest veilige methode van transport is, is het wel heel makkelijk als er geen Dala Dala in de buurt is. Zolang je

Pole pole – langzaam zegt, is het prima te doen.

Asante (sana) – (Heel erg) bedankt!

Reacties

Reacties

Karen

Hoi Anna,

Leuk om je verhaal te lezen en zo'n eerste avond denken ik wil naar huis kan ik me levendig voorstellen.
Het zal wel zo zijn dat je de laatste avond denkt ik wil niet naar huis ha,ha.
Veel plezier en succes en ik zie je volgende verhaal wel weer verschijnen. X

Ineke

Asante sana voor dit eerste verhaal. Petje af voor hoe je het begin van je stage hebt doorstaan en beschreven. Succes bij de start op school gewenst. Ik ben erg benieuwd naar je volgende bericht. Groetjes!

Hilde

Ha Anna,
Was al erg benieuwd wanneer je eerste verhaal zou verschijnen! Klinkt alsof je het heel goed naar je zin gaat krijgen.. Heel veel succes volgende week bij de school.

Ennuh, foto's van de Afrikaanse versie van mijn nichtje?

Liefs Hilde (en de rest vd fam ofcourse)

Osvaldo

Ben natuurlijk heel blij dat mijn 'kleine' meisje haar Afrikaanse draai begint te vinden. Al is due draai ws 3x links en 2x rechts. Mij bevalt vooral het woord 'pole pole' daar ga ik komende tijd veel gebruik van maken. Dat hakuna matata meer dan een liedje was, begrijp ik nu pas. Geniet met volle teugen. Hier mis je niks, of het regent of het het waait of het is koud, en meestal alledrie tegelijkertijd. Beso grande

Piero

Wat leuk om jouw eerste verhaal vanuit Tanzania te lezen! Het klinkt goed en steeds meer vertrouwd! Ik wens je heel veel succes met het beginnen met les geven!

Jasper & Marjolein

Heel leuk om te lezen hoe het je vergaat. Interessant en spannend.
Graag nog meer van je indrukken. Want we willen nu al meer! Hoe is uitgaan, wat doen mensen dan? Is er ook lekker lokaal eten? Hoe ziet de stad er uit. Zijn mensen druk/rustig?
Heel veel plezier en succes met je eerste dag lesgeven.

Krijgen we een foto van je schoolklas, of is het lastig om lang op het internet te zitten?

Marjan

Lieve Anna, wat een mooi verhaal en wat doe je het goed! Kan me helemaal voorstellen hoe je je voelde de eerste nacht maar je hebt je heel snel aangepast. En al veel meegemaakt! Succes volgende week met lesgeven en geniet van je Afrikaanse avontuur! Groeten ook van de mannen.

Solee

Super leuk Anna. Het klinkt stom maar de dingen die je omschrijft herken ik precies terug van die 2 weken die ik in Uganda was. Maar dat was een top tijd dus dat zul jij ongetwijfeld ook gaan ervaren :) ook al die woorden waren hetzelfde ???? echt heel leuk.

Xxxx solee

Solee

???? = smiley die hij niet kan handelen

Liora

Wat leuk ann! Heel veel succes en plezier! Ik weet zeker dat je een top tijd zult hebben.

Xx Liora

Martine

Leuk om je verslag te lezen, Anna. Ik zie het voor me. Fijn dat je even de gelegenheid hebt om te 'landen', voordat je aan het werk gaat. Ik ga vanmiddag met je moeder naar de film, ik zal tissues meenemen om haar tranen vanwege het gemis van haar dochter te drogen (of omdat het een zielige film is ;-). X Martine

Jannie

Hoi Anna wat ontzettend leuk en indrukwekkend om je eerste verhaal te lezen en wat gaaf dat je je er al thuis begint te voelen geniet .
Wij kijken uit naar de foto's en de nieuwe verhalen .
Liefs Jannie en Geert

Sander

He an, ik heb natuurlijk al wel het een en ander gehoord, maar het is toch leuk om je verhaal hier te zien. Ik ben heel trots op je dat je dit aandurft en het is toch wel een beetje stil in huis. Wat betreft het gevoel van daar al een maand zijn, dat wordt alleen maar minder, wees maar gerust.

Liefs, Sander

Simone

Hi An,

Wat leuk om allemaal te lezen! Zo te zien heb je al aardig wat meegemaakt in die paar dagen, hopelijk komen daar nog heel veel leuke dingen bij. Nog heel veel plezier en succes, ik kijk al uit naar het volgende verhaal. Be careful!

Dikke kus,

Moon


Ps. Laat me even weten hoe we contact kunnen houden nu je telefoon dood is, mail/skype?

Dinie Remmelts

Jambo lieve nicht, Via je mams en Sander natuurlijk al het 1 en ander meegekregen van je 1e bevindingen in den vreemde. Toch is jouw 1e verhaal erg leuk om te lezen. Ik moest gelijk denken aan onze Indonesische reis afgelopen zomer: "plan-plan" (hakuna matata) en "hati-hati"(pole pole). Herinner jij ze nog?? Dikke kus, Dinie

Leonie

Hoi Anna,
Heel erg leuk om je verhaal te lezen , nu ben ik erg benieuwd naar de foto´s , kun je die ook via dit progamma sturen ?
Veel plezier en geniet er van .
Liefs Leonie

Geert Roijmans

Hoi Anna, Goed te horen dat je langzaam in de "African way of live" groeit. Het verbaasd me niets dat "Hakuma matata" en "pole pole" belangrijke begrippen zijn.. Ik hoop dat je het lesgeven bevalt, en geniet van het leven in Arusha.. Liefs, Geert

Rieneke

Ha Anna,
Dat klinkt eigenlijk allemaal helemaal goed. Logisch om zo'n eerste nacht je helemaal ontheemd te voelen, maar ook gaaf om te merken hoe snel je je kunt aanpassen en je draai kan vinden. Geniet ze!

Jessica

Hey Anna, leuk om te lezen!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active